-->

Statement





The work of Luis Gómez put on stage “power relations”.  He unfolds an itinerary that explores the conventions used by traditional analysis of the productions of meanings and thought processes; which reveal frequent tensions between the real and the western “canon”. In this way he highlights the vices performed by hegemonic categorizations and translations that often distort the true source codes. His proposal talks about the stereotypes that have governed the appreciation of cultural practices that are not generated from the known institutionalized power systems, the understanding of which are ruled by the ignorance and prejudice.
For this artist, art is a process that occurs during the encounter between the spectator’s experience and the artwork. Hence the creation of environments through installations, the uses of space and the preference for using a variety of  media such as  photography, drawing, painting or video; they are all just research tools that contribute to the freedom of experiment without the intervention of “the  victory of the rational” that moves our modern world.
Luis Gómez 1968, Havana, Cuba. Graduate in 1991 of High Institute of Art in Havana (ISA). He is Chair Head of New Media Lab of the ISA, Havana, Cuba.
His work has been exhibited at National Museum of Fine Arts in Havana, in the 49 Esposizione Internazionale D´ARTE, Venice Biennale, Italy, in the Samuel Dorsky Museum of Art, New York, EUA, at the Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen, Germany, at the Barbican Center, London, UK, in Art Bassel and Maastricht, in the headquarters of the IFA, Germany and the Havana Biennial event organized by the Center for Contemporary Art Wifredo Lam. He has participated in several Art Residences from institutions which include: the Mattress Factory, Pittsburgh, Pennsylvania, EUA, the Europe University of Madrid, Arizona State University and  Ohio State University, Ohio, EUA. His work is part of different collections such as the Ludwig Forum, Aachen, Germany, the Arizona State University Art Museum, EUA, the Cincinnati Contemporary Art Center, Cincinnati, Ohio, EUA, the NINART, Mexico City, the National Museum of Fine Arts in Havana, the Van Reekum Museum Apeldoorn, Holand and the Wakita Museum of Art, Japan.
                             ———————————————–
El trabajo de Luis Gómez pone a debate las relaciones de poder. Despliega un itinerario sobre como son los análisis acerca de las producciones de sentido, y evidencia las tensiones más frecuentes entre lo particular y el “canon” occidental. De esta manera pone de manifiesto los vicios interpretativos efectuados por catalogaciones y traducciones hegemónicas que a menudo desvirtúan los verdaderos códigos de origen. Su propuesta nos habla de los estereotipos que han regido la comprensión de las prácticas culturales que no son generadas desde los sistemas de poder institucionalizados, y a las cuales rige el desconocimiento y los prejuicios.
Para este artista el arte es un proceso que se produce durante el encuentro entre la experiencia del espectador y la obra. De ahí que la creación de ambientes en una instalación, los usos del espacio y la preferencia por utilizar diferentes medios como la fotografía, el dibujo, la pintura o el video, son herramientas de investigación que contribuyen a la libertad de experimentación sin la intervención de “esa victoria racional” que mueve nuestro mundo moderno.
Graduado en 1991 en el Instituto Superior de Arte de la Habana (ISA). Actualmente es jefe de la Cátedra del Laboratorio de Nuevos Medios del ISA.Sus obras han sido exhibidas en el Museo Nacional de Bellas Artes de la Habana, en la 49 Esposizione Internazionale D´ARTE de la Bienal de Venecia, Italia, en el Samuel Dorsky Museum of Art, New York, EUA, en el Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen, Alemania, en el Barbican Center, Londres, UK, en Art Bassel y Maastricht, en las sedes del IFA, Alemania y en la Bienal de la Habana organizada por el Centro de Arte Contemporáneo Wifredo Lam. Ha participado en diversas Residencias para artistas otorgadas por instituciones como the Mattress Factory, Pittsburgh, Pennsylvania, EUA, La Universidad Europea de Madrid, Arizona State University, EUA. y  Ohio State University, Ohio, EUA. Su obra forma parte de colecciones como la Ludwig Forum, Aachen, Germany, the Arizona State University Art Museum, EUA, the Cincinnati Contemporary Art Center, Cincinnati, Ohio, EUA, el NINART, México City, el Museo Nacional de Bellas Artes de la Habana, el Van Reekum Museum Apeldoorn, Holand y el Wakita Museum of Art, Japón.
- Ingrid Blanco